Tret de sortida al projecte europeu TopHouse, a Brusel·les

La director de la Fundació Tutelar i professionals de l'Àrea Social són avui i demà a Brusel·les per iniciar el treball sobre el projecte europeu TopHouse, liderat per l'Essl Foundation (Zero Project) i participat per la Fundació Tutelar de les Comarques Gironines i les organitzacions socials: Jugen and Werk Begleitung (Àustria), ASPA Foundation (Finlàndia), Irish Council For Social Housing (Irlanda), l'EASPD (Bèlgica) i Homeless Link (Anglaterra). L'objectiu de TopHouse, finançat amb fons europeus, és definir i establir les competències dels professionals involucrats en el procés d’assessorament i provisió de suport (assistencial i d’habitatge) per a enfortir les seves habilitats en la seva pràctica diària. Per què TopHouse? Un 20% dels europeus viuen en habitatge de lloguer social. Les polítiques actuals en processos de desinstitucionalització, l'atenció a la comunitat, els serveis centrats en la persona o l'atenció individualitzada a casa, juntament amb els desenvolupaments polítics i econòmics recents (immigració massiva, sol·licitants d'asil, crisi financera i recessió) han generat enormes demandes en matèria d'habitatge social. Aquest escenari requereix afrontar un increment de la demanda de professionals capacitats i formats, tant en serveis d'habitatge com de suport, degut a les majors expectatives dels usuaris, amb necessitats complexes, davant les quals l'atenció institucional sovint no és capaç de donar resposta, tal i com venia fent fins ara, ja que les necessitats de les persones ateses han canviat. Ara, les persones amb discapacitat o amb problemes de salut mental necessiten un habitatge per viure de manera normalitzada en la comunitat i no en institucions o recursos residencials de llarga estada. Per tant, la necessitat és senzilla: com podem identificar i proporcionar als professionals en aquests entorns de treball els coneixements, les competències i les eines necessàries per millorar l'avaluació de les necessitats individuals d’habitatge, atenció i suport? El projecte TopHouse aborda aquest repte, codificant els coneixements bàsics i compartint les millors pràctiques existents per produir resultats d'aprenentatge específics en la matèria. És tracta d'un programa de formació i de subministrament d'eines per als professionals per obtenir un sistema d'avaluació i assignació coproduït i transparent amb i per l'usuari. També es proposa desenvolupar xarxes locals de suport a l'habitatge, millorant el treball col·laboratiu entre les organitzacions relacionades en els serveis socials, de salut, educació, etc., segons les necessitats individuals. Totes aquestes són competències i habilitats essencials per al desenvolupament professional. TopHouse està dirigit a:
  • Professionals que treballen en el sector de l'habitatge social
  • Professionals de xarxes relacionades amb la salut, l'educació i serveis socials que treballin o es trobin vinculats a les xarxes locals de suport a l'habitatge que desenvoluparà TopHouse, proveïdors de serveis de suport i empresaris.
Els beneficiaris, les persones que necessiten d'aquest recurs d'habitatge social, obtindran un millor assessorament, una millor avaluació  de les seves necessitats i un millor suport. Objectius Definir, refinar i establir formalment les competències dels professionals involucrats en el procés d’assessorament i provisió de suport (assistencial i de provisió d’habitatge) per a enfortir les seves habilitats en:
  • Assumir les seves responsabilitats socials i ciutadanes promovent activament la inclusió i el respecte pels Drets Humans de les persones en risc d’exclusió i, en particular, de les persones amb discapacitat.
  • Treballar de manera constructiva i més efectivament amb usuaris de serveis amb necessitats complexes en un context on la diversitat és un factor a l’alça.
  • Desenvolupar una formació especialitzada de suport que integri els enfocaments basats en els Drets Humans, tals com la planificació centrada en la persona i l'avaluació de les necessitats individuals, basada en resultats explícits i concrets d'aprenentatge, tots recolzats per un nou currículum que doni suport a aquells que treballen en serveis d'habitatge social. Això es lliurarà mitjançant una combinació d'aprenentatge formal i no formal que es pretén convertir en una qualificació formal.
  • Avaluar efectivament les necessitat d'habitatge i d’assistència, assignar un habitatge adequat i oferir el suport adequat per part de serveis cada cop més diversos mai ha estat tant difícil com en l’actualitat. TopHouse ofereix formació personalitzada i actualitzada per millorar aquesta tasca/servei, juntament amb els mitjans per promoure un millor funcionament interinstitucional i oferir així un suport no relacionat exclusivament amb l’habitatge, sinó centrat en la persona. Al mateix temps, la formació ajuda a als professionals a desenvolupar competències que afavoreixin la diversitat social i la inclusió, que actualment és una habilitat cada cop més valuosa i transversal.
Accions que es duran a terme a través del projecte i responsables
  • Estudi de bones pràctiques existents en relació a la provisió d’habitatge amb suport integrat en la comunitat (EASPD & tots els socis)
  • Materials específics per determinar els Drets i les necessitats individuals (ASPA & tots els socis)
  • Materials específics per determinar necessitats individuals i l’assignació d’habitatge – (ICSH & tots els socis)
  • Materials específics per detectar les necessitats individuals de suport/assistència no relacionats amb l’habitatge – (FTCG & tots els socis)
  • Materials específics per desenvolupar i millorar la cooperació intersectorial –  (JAW & tots els socis)
  • Curs de formació TopHouse –  (Homeless Link & tots els socis)
  • Productes TopHouse específicament localitzats per a cada país – (ASPA & tots els socis)
Les accions concretes de la Fundació Tutelar Avaluació centrada en les necessitats de suport. Aquesta inclou diferents temes:
  • Pressupost i administració d'un compte bancari
  • Elegibilitat i capacitat de reclamar beneficis i prestacions socials
  • Cuinar i emmagatzemar menjar
  • Mantenir una propietat neta, segura i operar els serveis (gas / aigua / electricitat) amb seguretat
  • Utilització d’instal·lacions locals i transport públic
  • Qualsevol necessitat de mobilitat o salut, assistència necessària, higiene personal
  • Qualsevol problema de salut mental o medicació
  • Un estil de vida saludable
  • Necessitat d'educació, ocupació, activitats diürnes
  • Tipus d'allotjament necessari i ubicació preferida
  • Abordatge lingüístic, cultural o religiós
  • Capacitat per comunicar-se bé amb els altres i comprendre / llegir documents o instruccions
  • Tenir cura d'una altra persona
Tret de sortida al projecte europeu TopHouse, a Brusel·les

It takes part in the recruitment of young people benefiting from the Youth Guarantee Programme in Catalonia, in accordance with Order TSF/115/2018 of 12 July.

The programme is financed by the Youth Employment initiative and the European Social Fund, with a co-financing of 91.89%.

Foundations Register 1817. Register Department of Work, Social Affairs, and Families of the Government of Catalonia S05710.

Support-Girona is registered in the Register of Interest Groups of the Catalan Government Administration and the Public Sector. Identification number 315.

Municipal Register of Entities (Girona City Council) with number EH3234.

Census of Voluntary Entities of Catalonia 001907-000.