#jodignitatsalutmental: les persones que pateixen un trastorn mental fan una crida a la ciutadania per lluitar contra l’estigma social de la malaltia

Les persones que tenen una malaltia mental fan una crida a la ciutadania perquè el 10 d’octubre, proclamat per l’OMS Dia Mundial de la Salut Mental, les faci costat en la lluita contra l’estigma social del col•lectiu. Amb aquest objectiu primer, el d'atorgar dignitat a la salut mental, rebatre etiquetes i topics, aquest dissabte, a la Rambla de Girona, s’ha organitzat una matinal festiva i d’activitats. Hi haurà un espai informatiu sobre les malalties mentals que serà atès per persones afectades; una àrea de venda de treballs elaborats per usuaris de l’Associació Família i Salut Mental de Girona i Comarques; i una zona gastronòmica on els experts de Biodrissa, marca d’horta ecològica de la Fundació Drissa, faran figures de fruita dedicades als més petits. El gran reclam però serà un gran escenari amb la imatge identificativa de la diada, on el públic podrà fotografiar-se mostrant així el seu suport a la lluita contra l’estigma (#jodignitatsalutmental). La festa començarà a les 10.00 hores i a les 12.00 es farà la lectura del Manifest Del Dia Mundial de la Salut Mental per part de les persones amb malaltia mental que l’han redactat; tot seguit es donarà pas als parlaments oficials per part de  autoritats de la ciutat, dels departaments de Salut i Benestar i Família de la Generalitat de Catalunya i dels representants de les institucions i entitats organitzadores del programa. Programa El programa “Dignitat en salut mental” va arrencar dilluns amb la presentació de l’Eix Salut Mental de la Bioblioteca Carles Rahola i les entitats que en formen part i amb la inauguració d’una mostra d’art, realitzada per persones amb malaltia mental, que romandrà exposada a la biblioteca fins el dia 10 d’octubre. La mostra va ser presentada per l’escultor Pep Admetlla. Complementen la mostra projeccions de curts sobre diferents tipus de trastorns mentals. Dimarts, l’escriptor Matthew Tree va emplenar de gom a gom l’auditori de la Biblioteca Carles Rahola amb la conferència “Com sortir-se’n d’un trastorn mental: una experiència personal”. Avui, s'ha celebrat un debat sobre el paper dels mitjans de comunicació en l’estigma social de la malaltia mental. L’acte, que compta amb el suport del Col•legi de Periodistes de Catalunya a la demarcació de Girona, ha estat protagonitzat per persones afectades i periodistes del territori. Els actes continuen demà amb la conferència “Canvia de paradigma. L’impacte de l’aplicació de la Convenció Internacional dels drets de les persones amb discapacitat”, a càrrec de l’advocat i expert en la temàtica, Josep Maria Solé, director de la Fundació Tutelar de les Comarques Gironines, i amb la participació del president de l’entitat, Pere Cornellà, i la presidenta del Comitè d’Ètica de l’Institut d’Assistència Sanitària, Rosa Roca. Divendres, se celebrarà al Parc Hospitalari Martí i Julià (Salt) una festa commemorativa de l’11è aniversari de la Llar Residència La Maçana, un dispositiu residencial, amb 29 places, dirigit a persones amb trastorn mental sever (TMS) que no disposen de recursos econòmics ni familiars i què necessiten de suport per a les activitats de la vida diària. El programa “Dignitat en Salut Mental” ha estat impulsat per l’Associació Família i Salut Mental de Girona i Comarques, amb el suport de les institucions gironines que treballen que treballen en salut mental al territori des de diferents àmbits: l'Institut d'Assistència Sanitària (IAS), en l'atenció sanitària; la Fundació Drissa, en la inserció laboral; i la Fundació Tutelar de les Comarques Gironines, en la tutela i la protecció social. A comarques Gironines, la Xarxa de Salut Mental i Addiccions tracta cada any uns 25.000 gironins: 15.000 adults, 5.000 nens i joves i 5.000 persones amb problemes d'addiccions. Segons diagnòstic, el percentatge de trastorn mental greu en adults és del 29,08%.

Participa a la contractació en pràctiques de persones joves beneficiàries del Programa de Garantia Juvenil a Catalunya, segons l'Ordre TSF/115/2018, de 12 de juliol.

Programa finançat per la iniciativa d’Ocupació Juvenil i el Fons Social Europeu amb un cofinançament del 91,89%.

Registre Fundacions 1817. Registre Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya S05710.

Registre de Grups d’Interès de l’Administració de la Generalitat i del Sector Públic. Número d’indicador 315.

Registre municipal d’entitats (Ajuntament de Girona) amb el número EH3234.

Cens d’Entitats de Voluntariat de Catalunya 001907-000.

La Fundació Support-Girona està acreditada amb l'ISO 9001:2015